Wednesday, October 22, 2008

Kekurangan Bekalan Ubi Kayu dan Pisang Untuk Dibuat Kerepek Serta Pisang Salai

Saya baru balik daripada Genting Highland atas urusan kerja hari ini dan di Genting ini saya menginap di Hotel Awana atas urusan meeting.Nama lagi meeting maka dapatlah berkumpul dan berjumpa kawan-kawan daripada seluruh Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak. Bila berkumpul ini macam-macam perkara yang dapat dibincangkan serta dapat info-info terkini.

Perkara yang menarik perhatian saya , adalah usahawan IKS kita mengalami kekurangan ubi kayu dan pisang untuk dibuat kerepek pada musim perayaan yang lepas. Dan yang mengejut serta mengembirakan saya adalah, walaupun kita ada kenaikan dalam harga minyak baru-baru ini, jualan produk IKS kita semakin meningkat pada musim perayaan yang lalu. Bahkan ada sesetengah IKS ini dah habis barang, kerepek ubi,kerepek pisang, bauhulu, biskut habis dijual dalam masa seminggu lagi nak raya !. Huh hebat..dan yang paling sedap didengar ..ada usahawan IKS ini mampu buat jualan mencecah RM1.8 juta sebulan dalam bulan perayaan yang lalu !.

Jika kita ambil keuntungan bersih berdasar margin 10%, untung bersih usahawan kerepek ini adalah mencecah RM180,000.00....wow..Jika kita bahagi 12 bulan , maka seolah-olah ia berpendapatan RM15,000.00 sebulan weh...ho..ho..Luar biasa hebat..sapa kata jual kerepek ini tak boleh untung ?

Saya belum lagi berjumpa beberapa usahawan lain..namun jika dilihat perkembangan ini pasti perkara yang sama di alami oleh usahawan IKS yang lain !.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.