Friday, October 10, 2008

Simpan Maklumat Pelanggan Anda.

Semalam saya ada menerima panggilan talipon daripada syarikat insuran tempat saya membeli insuran untuk kereta saya. Syarikat ini mengingatkan kepada saya bahawa insuran kereta saya akan tamat pada penghujung bulan ini dan syarikat yang sama sentiasa membuat panggilan talipon mengingatkan saya tentang perkara ini.
Pada fikiran anda kat mana saya akan memperbaharui insuran pada tahun ini ?. Ya sudah pasti dengan syarikat yang sama !. Kenapa syarikat ini mampu membuat panggilan talipon ni ?, tidak lain kerana ia ada menyimpan maklumat pelanggannya. Pada masa ini pesaingan pemasaran produk amat sengit dan daripada kajian yang telah dijalankan, mendapati kos untuk mendapat pelanggan yang baru lebih mahal berbandingkan untuk menggekalkan pelanggan yang sediaada.

Oleh itu jika kita terlibat dengan bidang perniagaan, kita perlu menyimpan maklumat pelanggan kita bagi memastikan perniagaan kita mampu berdayasaing serta bertahan kerana kita sememangnya mempunyai pelanggan tetap. Dengan memberikan sedikit extra servis, special discount untuk regular customer dan pelbagai lagi tawaran menarik pasti kita dapat memikat pelanggan yang sedia ada disamping mencari pembeli baru.

Dengan adanya kemudahan teknologi serta data maklumat pellanggan yang kita kumpul, akan dapat membantu kita membuat promosi yang lebih berkesan. Perkara-perkara yang perlu anda simapan berkatian dengan pelanggan anda adalah seperti berikut, walaubagaimana pun lebih banyak maklumat pelanggan anda yang dapat simpan akan lebih banyak membantu pemasaran produk anda. Antara data yang perlu simpan adalah:
  1. Nama Pelanggan
  2. Jantina
  3. Alamat
  4. Tarikh lahir
  5. Nombor talipon
  6. Nombor handphone.
  7. Alamat email
  8. Produk apa yang dia beli.
  9. Tarikh bila dia beli.
  10. Ahli keluarga.
Jika anda ada maklumat pelanggan seperti ini,kita mampu membuat promosi yang berkesan. Contohnya seperti pada hari lahir pelanggan, berikanlah sesuatu hadiah ataupun special diskaun secara peribadi kepada beliau. Bagaimana kita nak buat ? Hantar sahaja SMS ke taliponnya seperti berikut:

(Pentingnya kenapa kita perlu ada no handphone)

"Assalamualaikum Pn. Anisa (pentingnya ada nama, it look more personal and caring'), selamat hari lahir (penting maklumat hari lahir) pada hari ini, saya doakan panjang umur. Sempena hari lahir Pn.Anisa syarikat kami menawarkan diskaun 20% untuk rawatan muka, bagi memastikan wajah sentiasa jelita pada hari lahir pn. Anisa. Tawaran ini sah sehingga hari Isnin 13/10/2008."

Ini antara contoh promosi yang kita dapat lakukan secara personal untuk pelanggan kita. Disamping itu juga kita boleh guna sistem SMS Bulk jika pelanggan kita ramai, surat pos, email dan lain-lain. Promosi ini didapati lebih berkesan kerana ia terus tertuju kepada bakal pelanggan anda.

Data maklumat ini boleh kita simpan dalam komputer bagi memudahkan kita membuat rujukkan.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.