Thursday, October 9, 2008

Percik Ikan Keli

Percik ikan keli ataupun ikan keli percik merupakan satu masakan popular dinegeri pantai timur terutama di Terengganu dan juga di Kelantan. Saudara saya yang menternak ikan keli di Sg. Terengganu baru-baru ini pun tak dapat membekal secukupnya bekalan ikan keli pada bulan puasa yang lalu, hinggakan dipagi raya pun, masih ada yang datang kerumah di Kampung Beladau Kolam Manir untuk membeli ikan keli segar untuk dibuat percik.

Perniagaan ikan keli percik ini saya yakin amat mengguntungkan kerana seekor ikan keli percik ini dijual pada harga RM5.00 seekor dan ikan keli segar dibeli pada harga tertentu dengan bilangan sekilo antara lebih kurang 4 ekor ikan keli. Secara kasar penggiraanya, sekilo ikan keli, jika dibuat percik (4 ekor) dah dapat jualan RM20.00, tolak duit modal saya rasakan peniaga akan untung bersih RM10.00 sekilo !. Harga percik ikan keli, agak sama di negeri Kelantan dan juga Terengganu iaitu RM5.00 seekor, berbanding percik ayam sebelah atau separuh ayam bernilai RM10.00 hingga RM12.00.

Walaubagaimana pun pemasaran ikan keli percik agak kurang disekitar Kuala Lumpur ataupun ditempat lain. Di Pantai barat ini, ikan keli kebanyak dibakar serta dicicah dengan air asam untuk makan sebagai lauk bersama nasi campur.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.