Tuesday, June 30, 2009

Ikan Keli Belada: Satu Sorotan Semula

Hari ini merupakan hari terakhir bulan Jun 2009, ini bermakna telah 6 bulan masa telah berlalu ditahun 2009, esok 1 Julai 2009. Masa berlalu begitu pantas sedar tak sedar dah hampir setahun lebih saya mencoret disini bermula Oktober 2007. Kini blog ini telah menerima pengunjug sebanyak 14,000 orang daripada seluruh dunia (ini yang saya semak dekat sitemeter lah) dengan kadar harian seramai 40 orang setiap hari dan saya berharap ia dapat bermanafaat untuk semua.

Banyak juga video yang saya dah upload ke You Tube juga dikunjung ramai, contoh sebuah video yang dengan tajuk Talapia Fish telah di lihat oleh 40,000 lebih pengunjung !



Hasil ini dapat saya katakan ikan talapia ini ada peminat tersendiri didalam dan juga diluar negara. Video ni adalah rakaman saya buat semasa di kolam saudara saya di Manir Terengganu. (pppsst...belum wujud lagi teknik pn.lisa..ha..ha.)

Lagi satu video adalah Aquarium fish breeding yang dilihat oleh lebih daripada 31,000 pelawat dari seluruh dunia..he..he..(sori syok sendiri !)



Saya sebenarnya bukan pakar dalam internet ini, namun ini semua hasil pembacaan ratusan buah buku berbahasa inggeris dan melayu yang saya beli, download percuma daripada internet. Saya juga ada ikut beberapa kursus intenet ini sama ada berbayar 2 kali sahaja itu pun cara nak buat blog dan bagaimana namun yang percuma lebih banyak daripada berbayar.

Kesimpulannya dalam dunia ni kita boleh pelajari apa jua yang kita mahu. Akhirnya terima kasih kerana datang singgah kat blog ni dan jika ada silap, maafkan kami..maafkan saya...

Salam sayang buat semua

Sunday, June 28, 2009

Ikan Talapia Malaysia Ke Pasaran USA

Kini bermula bulan Ogos 2009, ikan talapia kita akan mula dipasarkan di USA.Ikan Talapia ini akan dipasarkan dalam bentuk filet atau isi ikan oleh sebuah syarikat iaitu Trapia Malaysia Sdn. Bhd. (Trapia Malaysia).

Pasaran diperolehi oleh syarikat hasil daripada penyertaan dalam misi perdagangan yang disertai oleh syarikat di Pameran Makanan Laut Boston, AS pada Mac lalu. Ini sesuatu yang amat membanggakan kerana Amerika Syarikat yang merupakan pengimport filet tilapia terbesar dunia.

Nilai permintaan terhadap ikan talapia di USA melalui syarikat ini dianggarkan RM30 juta setahun.Oleh itu ini merupakan satu peluang yang baik untuk penternak ikan talapia dan juga ikan keli kerana bagi penternak ikan keli sedia ada, boleh juga mencuba menternak ikan talapia. Pada masa ini penternak serta projek yang sedia ada hanya mampu mengeluarkan kira-kira 5,000 tan metrik filet tilapia setahun dan dijangka meningkat sehingga 40,000 tan metrik pada 2013.

Jenis ikan talapia yang diternak adalah ikan talapia hitam dan penternakan ini banyakdilaksanakan di Gerik, Perak


Ikan Talapia Hitam

Sunday, June 21, 2009

Ikan Keli Belada :Mari Kita Berusaha Bersungguh - Sungguh

Untuk berjaya dalam apa jua bidang kita perlu bekerja keras. Saya teruja bila menonton video ni..saksikanlah



Kejayaan tidak datang bergolek.

Sunday, June 14, 2009

Tanaman Cendawan Mampu Memberikan Pulangan Lumayan

Penanaman cendawan kini terbukti mampu memberikan pulangan yang lumayan kepada para petani yang mengusahakannya. Ini telah dilaporkan dalam Berita Harian dan penaman cendawan tidak memerlukan modal yang terlalu besar untuk diceburi.



Penanaman ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja dan ianya sangat mudah dipelajari dan ianya amat mengutungkan. Harga untuk sekilogram bagi cendawan tiram ialah RM10. dengan harga kos hanyalah ialah dalam purata RM1.40 sehari. Kekadang jika bekalan cendawan tiram berkurangan dipasaran, harganya cendawan tiram boleh mencecah sehingga RM15 sekilo gram.

Saya sendiri pernah melihat disekitar Selangor ini, beberapa lot kedai dikawasan 'tinggal' yang tak laku disewa atau dijual, ada usahawan - usahawan cina telah menyewanya dan dijadikan puast pengeluaran cendawan. Kedudukan lot kedai yan terpencil ini memudahkan perkara ini dan saya yakin usahawan ini telah meraih pulangan yang lumayan kerana ianya dapat memasarkan produknya dengan mudah dipasar sekitar Lembah Kelang.

Jika anda berminat untuk mempelajari kaedah menanam cendawan, saya syorkan anda memilik sebuah ebook yang menerangkan dengan mudah cara menanam cendawan ini.

Untuk keterangan lanjut berkaitan buku ini anda boleh : KLIK DISINI



Tuesday, June 9, 2009

Doktor Keli

Pada hari ahad yang lepas, saya terbaca dalam ........berkenaan Doktor Keli...

Monday, June 8, 2009

Remaja Jutawan

Sesekali bila melayari web mat salleh kekadang terasa ingin kembali kealam remaja,apa tidaknya sebahagian orang putih ini kecik - kecik dah buat bisnes dan mampu menjadi jutawan pada usia remaja.
Satu kunci yang saya perhatikan berkaitan orang barat ini, mereka banyak membaca buku.Mungkin sebab perkara ini, ilmu mereka jadi banyak dan disalurkan kebidang perniagaan dan mampu bergelar jutawan.

Sunday, June 7, 2009

Pertanian Hijau : Penernakan Lembu, Kambing, Ayam dan Ikan Keli Secara Alami Bersepadu Di Indonesia SOLO

Pertanian Hijau : Penernakan Lembu, Kambing, Ayam dan Ikan Keli Secara Alami Bersepadu Di Indonesia SOLO.

Pada tahun lepas, sahabat aku berpeluang melawat penternakan bersepadu lembu,kambing, biri, ayam serta ikan keli di Lembah Hijau Solo. Jika dilihat daripada gambar dan video, kita dapati sektor pertanian di Indonesia ini dah maju begitu jauh dan pada pandangan saya sudah hampir setanding dengan Thailand.

Sistem yang diamalkan secara bersepadu dengan mengguna semua usaha daya yang terdapat dalam negeri sendiri. Sebagai contohnya jagung ditanam untuk makanan manusia dan lembu. Najis lembu dibuat baja dan juga untuk menghasilkan gas untuk memasak. Baja yang dihasilkan juga untuk tanaman bunga dan juga buah.

Ayam juga dipelihara dan najis ayam juga dijadikan baja dan banyak lagi kegunaan. Semua hasilan diguna dan dikitar semula untuk kegunaan pertanian.


Kolam ikan keli

Sesiapa berminat boleh lawat sendiri tempat ini.


Biogas

Ini proses buat baja


Pasar Lelong Lembu..penternak bawa lembu ketempat ini untuk di lelong


Saturday, June 6, 2009

Jual Keropok Sira RM80,000.00 Sebulan !

Terkejut juga bila saya dimaklumkan oleh usahawan pengedar keropok bahawa nilai jualan keropok sira nya berjumlah RM80,000 sebulan. Jika dicongak campur tolak...ada untung ma RM24,000.00 sebulan. Untung bersih..weh..
Begitulah alkisah seorang pengedar barangan usahawan melayu yang memasarkan hasilan produk bumiputra. Dia tak jual keropok sahaja bahkan pelbagai jenis lagi seperti kuih karas, kerepek atau kuih kapit atau bahasa germannya Love Letter..
Usahawan ni memasarkan produk kepasaran Hypermarket Jusco seluruh negara, Carefour , Stesen minyak,kantin sekolah dan pelbagai saluran pasaran. Untuk kes keropok ni, beliau beli keropok mentah, keropok keping dan goreng kemudian di sira dengan air gula dan cili kemudian masuk dalam plastik dan jual !. Hingga kini ramai usahawan yang minta dia edarkan produk mereka.
Seperti bias, saya yang mulut gatal ni cuba korek rahsia kejayaanya. Katanya mula- mula memang sakit, apa tidaknya sesetengah luang pasaran itu kekadang order satu kotak, jika dikira tak berbaloi nak hantar namun digagahi jua kerana berpandangan hypermarket ni bukan satu, so bila dah buat lama-lama dekat setahun lebih..baru lah dapat order banyak..maka masa tu lah baru buat duit.
Betui kata mat salleh 'No Pain No Gain'...dan yang menarik dia adalah ore kelate dok kuala lumpur, lama dah....!.


keropok sira

Wednesday, June 3, 2009

Budu Kita Sudah ke London ?

Budu kito sudah ke London ?, begitulah soalan saya bila ada yang memaklumkan bahawa budu Kelantan khabarnya sudah mula dieksport ke Kota London. Pada mula saya sendiri tidak percaya tentang khabar yang disampaikan. Mana nak eskport budu dengan baunya serta pembungkusannya yang saya sebagai anak Kelantan agak sukar nak percaya. Budu pada fikiran biasa saya dibungkus dalam botol, yang kekadang jika dibeli di Kota Bharu, nak bawa balik ke Kuala Lumpur pun boleh pecah dalam kereta.

Namun saya terpukau bila, sahabat saya tunjukkan bentuk budu masa kini. Wow sungguh canggih dan kreatif, kalau pembungkusan macam ini, saya yakin khabar bahawa budu telah menerjah pasaran London bukan suatu perkara yang mustahil.

Buat mereka yang tak tahu berkaitan dengan budu, budu merupakan hasilan peraman ikan bilis dan garam yang apabila telah lama, ikan bilis akan hancur dan hasilan ini akan dimasak untuk menjadi budu atau nama lebih glamour dikenali juga sebagai sos bilis.

Budu cap ketereh, salah satu budu tersohor di Kelantan telah menempuh inovasi pembungkusan yang pada pandangan saya menarik serta mampu dipasarkan dengan lebih luas sesuai dengan kehendak pemasaran pada hari ini.

Tuesday, June 2, 2009

Kerepok Lekor Tersohor Di Kuala Lumpur


Jika kita sebut sahaja keropok lekor, ramai yang terbayangkan keropok lekor losong, Kuala Terengganu, namun pada hari ini saya rasa cukup bertuah kerana telah dapat berkunjung kesebuah kilang buat keropok di Kuala Lumpur. Di Kuala Lumpur ni macam-macam ada...

Kilang ini memang buat keropok tersohor yang banyak dijual oleh peniaga-peniaga di sekitar Kuala Lumpur dan juga Selangor, terutama di pasar malam, pasar tani dan juga di kedai -kedai makan. Bahkan kerepok lekor ini telah pun masuk kepasaran hypermarket dan serupamarket.

Kilang ini telah diusahakan oleh orang melayu setelah gigih berusaha semenjak daripada zaman mudanya hingga kini telah lebih 20 tahun menghasilkan keropok. Seperti biasa mulut saya yang gatal ini akan cuba mencungkil rahsia kejayaan pengusaha keropok ini." Maso mula - mula buat dahulu, akak mula kerja dari jam 5 pagi, siang ikan, uli dan rebus serta kemudian jual dan perniagaan serta aktiviti perusahaan berhenti hanya sekitar jam 1.00 pagi ! dan beginilah kitaran kerja yang dijalankan"..begitu cerita isteri kepada pengusaha keropok ini. Namun berkat usaha yang gigih setelah menempuh onak dan duri, kini perusahaan kerepok lekor telah diuruskan oleh dua anak lelakinya yang turut melaksana aktiviti di dua buah kilang milik syarikat. Jika dahulu segalanya dilakukan dengan tangan, kini kerja dipermudahkan dengan adanya teknologi serta peralatan. Kilang ini pernah mencatit pengeluaran kerepok lekor 100 tan sebulan !...maknya berapa nilai duit tu..lu pikir lah sendiri...he..he.

Kilang ini sedang dipertingkatkan pengeluaranya bagi menampung permintaan yang semakin bertambah setiap hari dan kilang ini bersih serta sesuai untuk pengeluaran produk makanan.


Kerepok lekor yang siap di rebus disejukkan sebelumdibungkus.


Kerepok lekor digentel jadi panjang pakai mesin yang mudah.




Bersih dan Moden

Monday, June 1, 2009

Rahsia Jutawan Cina - Part 2

'Melayu ka, Cina ka, India ka, semua sama, ada yang baik dan ada yang jahat'..itulah kata-kata jutawan cina yang aku temui di Tangkak, semasa bersembang sambil makan nasi lemak dengan sotong dekat dengan pejabat pos tangkak.

" Saya dah meniaga buah dah lebih 10 tahun, ramai olang sudah saya jumpa dan terkena...hingga sekalang orang hutang saya hampir RM3 juta !" cerita cina itu pada aku.Oleh itu bagi aku, manusia tetap manusia, tak kira bangsa...ada sama aje kaki penipu dan kaput hutang...bagi aku lebih sedih..melayu pun cabut juga...pakat dok pekena cina ni...

Selepas makan, cina itu bawa aku balik menuju jalan pintas balik ke pusat pengumpulan buahnya berhampiran jalan Hasan. Jalan pintas ini melalui perumahan dan dia ada tunjuk kat aku, '"ini rumah along,... itu bagi pinjam wang la."katanya pada aku...besar gila aku tengok..namun tak de orang duduk sebab taukenya tinggal di KL.

Lepas makan, waktu maghrib aku memecut kereta bersama kawan aku mencari hotel di Tangkak, lalu aku jumpa satu hotel nampak menarik..Hotel Opir..lalu aku bermalam disitu dengan bilik sederhana RM85.00 satu malam, oklah bagi aku yang badjet sengket ni...


Hotel Ophir tempat aku bermalam.



Bangunan seberang jalan Hotel Ophir

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.