Sunday, June 14, 2009

Tanaman Cendawan Mampu Memberikan Pulangan Lumayan

Penanaman cendawan kini terbukti mampu memberikan pulangan yang lumayan kepada para petani yang mengusahakannya. Ini telah dilaporkan dalam Berita Harian dan penaman cendawan tidak memerlukan modal yang terlalu besar untuk diceburi.



Penanaman ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja dan ianya sangat mudah dipelajari dan ianya amat mengutungkan. Harga untuk sekilogram bagi cendawan tiram ialah RM10. dengan harga kos hanyalah ialah dalam purata RM1.40 sehari. Kekadang jika bekalan cendawan tiram berkurangan dipasaran, harganya cendawan tiram boleh mencecah sehingga RM15 sekilo gram.

Saya sendiri pernah melihat disekitar Selangor ini, beberapa lot kedai dikawasan 'tinggal' yang tak laku disewa atau dijual, ada usahawan - usahawan cina telah menyewanya dan dijadikan puast pengeluaran cendawan. Kedudukan lot kedai yan terpencil ini memudahkan perkara ini dan saya yakin usahawan ini telah meraih pulangan yang lumayan kerana ianya dapat memasarkan produknya dengan mudah dipasar sekitar Lembah Kelang.

Jika anda berminat untuk mempelajari kaedah menanam cendawan, saya syorkan anda memilik sebuah ebook yang menerangkan dengan mudah cara menanam cendawan ini.

Untuk keterangan lanjut berkaitan buku ini anda boleh : KLIK DISINI



No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.