Sunday, June 7, 2009

Pertanian Hijau : Penernakan Lembu, Kambing, Ayam dan Ikan Keli Secara Alami Bersepadu Di Indonesia SOLO

Pertanian Hijau : Penernakan Lembu, Kambing, Ayam dan Ikan Keli Secara Alami Bersepadu Di Indonesia SOLO.

Pada tahun lepas, sahabat aku berpeluang melawat penternakan bersepadu lembu,kambing, biri, ayam serta ikan keli di Lembah Hijau Solo. Jika dilihat daripada gambar dan video, kita dapati sektor pertanian di Indonesia ini dah maju begitu jauh dan pada pandangan saya sudah hampir setanding dengan Thailand.

Sistem yang diamalkan secara bersepadu dengan mengguna semua usaha daya yang terdapat dalam negeri sendiri. Sebagai contohnya jagung ditanam untuk makanan manusia dan lembu. Najis lembu dibuat baja dan juga untuk menghasilkan gas untuk memasak. Baja yang dihasilkan juga untuk tanaman bunga dan juga buah.

Ayam juga dipelihara dan najis ayam juga dijadikan baja dan banyak lagi kegunaan. Semua hasilan diguna dan dikitar semula untuk kegunaan pertanian.


Kolam ikan keli

Sesiapa berminat boleh lawat sendiri tempat ini.


Biogas

Ini proses buat baja


Pasar Lelong Lembu..penternak bawa lembu ketempat ini untuk di lelong


No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.