Sunday, June 28, 2009

Ikan Talapia Malaysia Ke Pasaran USA

Kini bermula bulan Ogos 2009, ikan talapia kita akan mula dipasarkan di USA.Ikan Talapia ini akan dipasarkan dalam bentuk filet atau isi ikan oleh sebuah syarikat iaitu Trapia Malaysia Sdn. Bhd. (Trapia Malaysia).

Pasaran diperolehi oleh syarikat hasil daripada penyertaan dalam misi perdagangan yang disertai oleh syarikat di Pameran Makanan Laut Boston, AS pada Mac lalu. Ini sesuatu yang amat membanggakan kerana Amerika Syarikat yang merupakan pengimport filet tilapia terbesar dunia.

Nilai permintaan terhadap ikan talapia di USA melalui syarikat ini dianggarkan RM30 juta setahun.Oleh itu ini merupakan satu peluang yang baik untuk penternak ikan talapia dan juga ikan keli kerana bagi penternak ikan keli sedia ada, boleh juga mencuba menternak ikan talapia. Pada masa ini penternak serta projek yang sedia ada hanya mampu mengeluarkan kira-kira 5,000 tan metrik filet tilapia setahun dan dijangka meningkat sehingga 40,000 tan metrik pada 2013.

Jenis ikan talapia yang diternak adalah ikan talapia hitam dan penternakan ini banyakdilaksanakan di Gerik, Perak


Ikan Talapia Hitam

1 comment:

leong said...

i would like to have the contact number of TRAPIA MALAYSIA SDN BHD

are there selling to the local market . iam interesting to buy

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.