Monday, June 1, 2009

Rahsia Jutawan Cina - Part 2

'Melayu ka, Cina ka, India ka, semua sama, ada yang baik dan ada yang jahat'..itulah kata-kata jutawan cina yang aku temui di Tangkak, semasa bersembang sambil makan nasi lemak dengan sotong dekat dengan pejabat pos tangkak.

" Saya dah meniaga buah dah lebih 10 tahun, ramai olang sudah saya jumpa dan terkena...hingga sekalang orang hutang saya hampir RM3 juta !" cerita cina itu pada aku.Oleh itu bagi aku, manusia tetap manusia, tak kira bangsa...ada sama aje kaki penipu dan kaput hutang...bagi aku lebih sedih..melayu pun cabut juga...pakat dok pekena cina ni...

Selepas makan, cina itu bawa aku balik menuju jalan pintas balik ke pusat pengumpulan buahnya berhampiran jalan Hasan. Jalan pintas ini melalui perumahan dan dia ada tunjuk kat aku, '"ini rumah along,... itu bagi pinjam wang la."katanya pada aku...besar gila aku tengok..namun tak de orang duduk sebab taukenya tinggal di KL.

Lepas makan, waktu maghrib aku memecut kereta bersama kawan aku mencari hotel di Tangkak, lalu aku jumpa satu hotel nampak menarik..Hotel Opir..lalu aku bermalam disitu dengan bilik sederhana RM85.00 satu malam, oklah bagi aku yang badjet sengket ni...


Hotel Ophir tempat aku bermalam.



Bangunan seberang jalan Hotel Ophir

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.