Sunday, October 26, 2008

Ikan Keli Belada: Permintaan Ikan Keli Amat Tinggi..

Ikan Keli Belada Kota Bharu: Ikan Keli semakin mendapat tempat dikalangan pengemar makanan ikan air tawar. Walaubagaimana pun harga ikan keli yang ingin dijual kepada pasaran pengguna perlulah mengambil kira harga yang dijangkakan mampu dibayar oleh pengemar ikan keli.

Semalam saya dimaklumkan di Kota Bharu, ikan keli juga mendapat permintaan yang cukup tinggi dan bekalan tidak mencukupi untuk pasaran.Namun begitu harga yang sanggup diterima oleh pengguna adalah sekitarRM4.00-RM4.50/sekilo dan jumlah bilangan ikan keli sekilo ini sekadar 3-4 ekor sahaja.

Oleh itu jika anda ingin menternak ikan keli, perlu mengambil kira faktor harga pasaran yang mampu diterima oleh pengguna, pemborong serta penternak ikan keli yang lain. Saya dimaklumkan juga dengan kos makanan ikan keli terutama palet yang semakin meningkat, kajian bahan makanan lain perlu diberi perhatian oleh penternak ikan keli.

Pernternak ikan keli perlu mengkaji kos operasi serta hasil serta untung-rugi penternakan ikan keli ini kerana PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN, jika tidak anda yang ingin menceburi bidang penternakan ikan keli ini boleh mengalami kerugian jika perjalanan kewangan tidak dilakukan dengan cermat serta teliti.
IKAN KELI BELADA @2008

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.