Monday, October 27, 2008

Benih Atau Anak Ikan Keli

Di dalam keghairahan kita memelihara ikan keli ini, satu persoalan yang timbul adalah bekalan benih ataupun anak ikan keli. Siapakah yang mengusahakan pengeluaran benih ikan keli ini ?. Penternakkan ikan keli yang diusahakan oleh saudara saya ini pun memerlukan benih ikan keli ini. Walaubagaimana pun harga perlu dipersetujui bersama.

Melihat kepada kekosongan dalam rantaian penternakan ikan keli ini, bagi mereka yang berminat nak jadi usahawan ikan keli ini, lihatlah juga peluang sebagai pengeluar benih ikan keli. Kita masing-masing dalam industri ikan keli ini perlu wujudkan satu pengkhususan untuk setiap usahawan. Ini amat penting supaya rantaian industri penternakan ikan keli tidak punah di telan zaman kerana tiada bekalan anak ikan keli.

Begitu juga disektor lain seperti bekalan makanan, pengangkutan, pemasaran, serta kelengkapan untuk penternakan serta pembenihan anak ikan keli.Jangan kita semua tertumpu kepada satu titik sahaja tanpa melihat keperluan lain dalam industri ini. Jika pasaran ada, kolam ada tetapi benih atau anak keli sukar didapati, macam mana.

Pada pengalaman kami sebagai penternak ikan keli sungai, benih ikan keli perlu kami beli walaupun kita tahu bagaimana nak hasilkan benih ikan keli. Faktor masa serta keperluan kakitangan yang terhad menyebabkan pihak kami tidak mampu untuk mengeluarkan benih atau anak ikan keli dan saya yakin perkara yang sama berlaku kepada penternak ikan keli yang lain.

Oleh itu saranan saya, sebahagian daripada kita perlu menjadi usahawan yang membekalkan benih atau anak ikan keli ini supaya masing-masing kita dapat bekerjasama dan fokus dalam bidang keusahawanan ikan keli ini, biar kita jadi serumpun buluh yang saling menyokong antara satu dengan yang lain.

1 comment:

Happiness Always said...

kami mempunyai bekalan benih ikan keli untuk dijual. Sila datang ke kolam kami di Ampang Hilir, Kuala Lumpur.

Sila hubungi : 016-209 8744 (Faizul)

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.