Saturday, October 11, 2008

Keracunan Melamine Dalam Makanan

Hari ini heboh diperkatakan keracunan melamine dalam makanan yang telah mengakibatkan pelbagai penyakit kepada kanak-kanak di negara China bahkan diberitakan telah melibatkan beberapa kematian. Ini semua adalah kerana sifat tamak penggusaha makanan yang inginkan kekayaan segera.

Melamine merupakan sebatian kimia yang digunakan dalam pembuatan plastik dan dari segi struktur molekulnya, ianya didapati mengandungi banyak unsur nitrogen. Kehadiran unsur nitrogen inilah yang menyebabkan pengusaha yang tidak beretika menambahnya didalam susu untuk mengkaburi ujian kandungan protein dalam susu. Ini kerana untuk ujian protein dilakukan, pada awalnya ujian atau jumlah nitrogen yang dikesan dan dengan formula tertentu, diambil kesimpulan, jika kandungan nitrogen tinggi, maka disamaratakan bahawa kandungan protein juga adalah tinggi. Ujian inilah di manipulasikan oleh penggusaha yang tamak menjual produk yang rendah protein pada harga yang tinggi, yang mana kini mengakibatkan sebahagian besar produk-produk yang berasal daripada China dan juga Taiwan telah disekat oleh sebahagian besar negara pengimport.

Ini turut juga merangkumi produk-produk yang melibatkan penggunaan hasilan tenusu yang lain seperti biskut, coklat,gula-gula, kopi segera yang menggunakan kreamer daripada China dan Taiwan. Oleh itu marilah kita berlebih berhati-hati dalam pembelian dan pemakanan kita pada masa ini, kerana kesilapan yang mudah ini, mampu memberikan kesan yang fatal pada kita dan juga anak-anak kita yang baru hendak memulakan penghidupan ini.

Sedikit kerisauan kita adalah adakah melamine juga tercemar dalam makanan peliharan kita terumtama makanan ikan keli ?.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.