Sunday, September 21, 2008

Malam Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan

Malam lailatulqadar merupakan satu malam diantara malam dalam bulan ramadhan yang ganjaran pahalanya adalah lebih baik daripada 1000 bulan. Bilakah malam lailatulqadar ini ?. Saya pun sentiasa memerhatikan malam lailatuqadar ini, kerana terlalu banyak cerita yang didengar berkaitan malam lailatulqadar ini serta kaedah mencarinya. Berdasar setengah pendapat ulamak pada tahun ini disebabkan kita mula berpuasa pada hari Isnin, adalah jangkaan malam lailatuqadar adalah pada malam ke 21. Walaubagaimana pun ada yang mengatakan malam lailatuqadar ini pada malam 27 Ramadan, namun setiap malam ini ada tanda-tandanya begitu juga pada pagi harinya. Sebagaimana hadis;

Kemudian hadits dari sahabat ‘Ubadah bin Shomit sesungguhnya Rasullullah s.a.w bersabda (yang artinya) “Sesungguhnya alamat Lailatul-Qodar adalah malam yang cerah dan terang seakan-akan nampak didalamnya bulan bersinar terang, tetap dan tenang, tidak dingin dan tidak panas. Haram bagi bintang-bintang melempar pada malam itu sampai waktu subuh. Sesungguhnya termasuk dari tandanya adalah matahari terbit pada pagi harinya dalam keadaan tegak lurus, tidak tersebar sinarnya seperti bulan pada malam purnama, haram bagi syaithon keluar bersamanya (terbitnya matahari) pada hari itu”. (HR. Ahmad 5/324)

Pada ramadan ini cuba anda lihat bila malam lailatuqadar itu.


Gambar suasana pagi hari pada 21 September 2008 bersamaan dengan 21 Ramdhan 1429, sinar mentari kelihatan seperti bulan, tidak panas dan tidak pula hujan, pada siangnya tidaklah panas sangat seperti hari yang lain. Keadaan ini berlarutan hingga kepetang ditempat saya di Shah Alam

Pada pagi hari 27 September 2008 bersamaan dengan27 Ramadhan 1429H disekitar kediaman saya di Shah Alam.

Walauapa pun yang penting sebenarnya berapa banyak amalan kebaikan yang kita kerjakan dimalam-malam 10 yang akhir.

1 comment:

tajudin said...

saya macam terasa malam 27 yang lepas atau pun malam 21 hari tu.

hanya Allah yang Maha Mengetahui. salam aidilfitri.

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.