Wednesday, September 17, 2008

Jenama: Satu ?..Dua..kebanyak ?

Bila bercerita tentang satu ka atau dua ka , saya teringat cerita Nujum Pak Belalang..dengan soalan teka teki ini ' Apa dia, satu banyak , dua kadang-kadang, tiga sikit-sikit, empat kadang-kadang.., dan bila kita kaitkan dengan jenama apa pula ceritanya ?.
Persoalannya dalam sesebuah syarikat berapa banyakkah jenama yang ia harus miliki ?. Pada pandangan saya, ia bergantung kepada produk serta strategi pemasaran syarikat serta bagaimana sesebuah syarikat itu hendak menguasai pasaran. Namun yang pasti Jenama itu perlu diuruskan dengan baik. Di Amerika Syarikat, terdapat syarikat yang memiliki lebih daripada 30 jenama untuk satu kategori produk, contohnya serbuk pencuci.

Apa yang penting jenama ini perlu diurus sesuai dengan kehendak segmen pasaran yang ingin kita terokai. Sebagai contoh produk susu, kita mungkin keluarkan satu jenama susu untuk kanak-kanak, jenama lain susu, kita sasarkan untuk orang dewasa dan satu lagi jenama kita sasarkan untuk orang tua. Setiap produk itu sesuai untuk setiap golongan pengguna ini.

Namun memiliki satu jenama untuk semua kategori pun tidak menjadi masaalah, iaitu kita pakai satu jenama untuk semua kategori pengguna.Cuma jika ada berlaku masaalah seperti kualiti untuk sesuatu segmen pasaran, ia boleh menjejaskan keseluruhan jenama berkenaan. Sebagai contoh, kita buat air susu kotak untuk dibekalkan kesekolah, bila berlaku keracunan, maka keseluruhan jenama kita akan terjejas, pada hal kekadang masaalah kualiti ini bukan berpunca daripada syarikat kita, tapi mungkin disebabkan kes 'penggendalian lepas buka' yang tidak betul, lalu pelajar terkena sakit perut, serta terjadi berita dan masyarakat akan memandang serong kepada syarikat kita, tanpa sempat kita memberikan penjelasan sebenar.

Pengendalian lepas buka yang tidak cermat boleh berlaku seperti pelajar minum susu kotak tu separuh pada pukul 8.00 pagi, kemudian disimpan dibawah meja sebahagian susu kotak itu dan pada pukul 12.00 tengahari, dia minum semula pada hal waktu ini susu tersebut dah masam atau rosak, kerana susu amat sensitif pada kerosakan bakteria.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.