Monday, September 1, 2008

Ramadan hari ini dan Nabihah pun dah puasa...

Umat Islam diMalaysia sudah mula berpuasa pada hari ini,bersamaan 1 September 2008. Puasa kita di Malaysia pada hari ini bersamaan juga puasa dinegara arab serta Mekah. Puasa dibulan Ramadan ini merupakan kewajiban keatas umat Islam yang dah cukup syarat wajib berpuasa. Pada awal pagi tadi, sekitar jam 4.00 pagi, kami sekeluarga dah bangun bersama pembantu rumah saya untuk bersahur.

Kami sekeluarga bersahur dengan ringkas sahaja sekadar nasi puteh, ikan kering dan sedikit kuah. Apa yang menarik pada kali ini, anak saya yang ketiga, bernama Nabihah, telah mula berpuasa pada tahun ini.Umur Nabihah baru sahaja mencapai 6 tahun dan pada tahun 2009, Nabihah akan memasuki darjah satu, di Sekolah Kebangsaan Subang Bistari, oleh itu saya sebagai ibubapa menggalakkan ia berpuasa sema sebagaimana ibubapa saya memberikan galakan semasa saya kecil dahulu supaya berpuasa.

Bulan puasa di Malaysia amat meriah terutama sewaktu hampir hendak berbuka puasa nanti, kerana akan banyaklah bazar ramadan dan ramai yang membeli untuk berbuka puasa, nanti petang saya mungkin akan kebazar ini, kerana hari ini merupakan hari cuti kelepasan am ,ganti cuti Hari Merdeka.

1 comment:

tajudin said...

selamat berpuasa untuk saudara & keluarga. semoga mendapat keberkatan dari Allah.

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.