Sunday, September 7, 2008

Lawa..sedapnya....enak serta menyelerakan

Lawa..mmm..sedapnya, bunyi macam pelik, namun itulah sebenarnya gambaran yang dapat dengan sejenis makanan daripada kelantan, nama pelik iaitu 'Lawa'. Lawa pada kebiasaan digunakan untuk menggambarkan kecantikan, Lawa (bahasa dialek Kelantan= Cantik), namun dalam kes ini ia adalah sejenis makanan sayuran ataupun lebih seperti kerabu. (Jika dalam English boleh kita samakan dengan Salad, kot ?). Perbezaan lawa ini dengan salad, ia guna santan kelapa. S

Saya tertarik untuk menulis berkenaan lawa ini kerana dalam Mingguan Malaysia hari ini ada menonjolkan sebuah restauran di Kelantan yang memasarkan lawa sebagai hidangan mereka di restauran berkenaan. Lawa pula merupakan makanan favourite saya kerana ia sedap disamping mempunyai kenangan tersendiri. Pada masa kanak - kanak, terutama pada bulan puasa begini, datuk saya Allahyarham Che Kar Che Bar , sentiasa menyediakan lawa ini dan sayalah peminat setianya.Kini tiada lagi yang mampu membuat lawa ini, namun Mingguan Malaysia telah menonjolkan

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.