Tuesday, August 19, 2008

Minyak Kibas Penghalau Segala Musuh !

Semalam saya ada bertanya dan bercerita dengan abang ipar saya berkaitan dengan ancaman pelbagai perosak tanaman pertanian. Beliau mencadangkan menggunakan minyak kibas. Minyak kipas disapu pada pagar atau batang kayu dan dipacak atau dipanjang sekeliling rumah, kebun, sawah ataupun ia boleh disapu sedikit disekeliling pagar rumah, insya Allah pelbagai perosak tanaman seperti babi hutan, monyet, kera, burung, ular dan lain - lain perosak tidak akan mengganggu tanaman kita.
Minyak kibas ataupun lemak kibas ni dibeli di Mekah dan dijual RM10 ataupun sepuluh Rial sebotol kecik. Ada yang pernah guna minyak ini disapu sedikit dikayu dan dipacang sekeliling rumah, monyet tak berani masuk rumah, itu pengalaman kawan abang ipar saya. Saya juga pernah dengar ada petani guna sapu dikebunnya, babi hutan tak berani usik.
Walaubagaimana pun saya sendiri belum cuba kerana sukar nak dapat minyak kibas daripada Mekah ni.Kita kena kirim kat sape yang nak pergi sana untuk umrah atau haji la.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.