Tuesday, August 12, 2008

MAHA 2008 dirasmikan pelancarannya hari ini

MAHA 2008 telah dirasmikan hari ini oleh Perdana Mentri Malaysia dalam acara yang penuh gemilang. Pelancaran MAHA 2008 ini menandakan dengan rasminya pameran pertanian terbesar diMalaysia bermula daripada hari ini hinggga 22 Ogos 2008.

Semua media telah pun buat liputan berkaitan perkara ni dan MAHA 2008 telah menonjolkan ramai anak muda lulusan universiti dan join sektor pertanian ini. Saya sendiri pun memang kenal beberapa jutawan dalam bidang pertanian ini terutama yang menghasilkan produk hiliran seperti kerepek, sos, bahulu, air nira yang dibotolkan dan banyak lagi. Mereka yang berjaya ini sebahagian besarnya ...a very low profil person..kalau tengok tu...selekeh aje...tapi sebab saya dok collect data jualan tahunan mereka ...I know...'ibarat padi makin berisi makin tunduk' itu yang dapat saya gambarkan untuk mereka ini dan sebahagian besarnya ' alim dan warak' orangnya..sembahyang tak tinggal..tiap kali ade expo soalan pertama bila jumpa saya, 'surau kat mana ye ?'...ini membenarkan kata guru saya yang berpesan ' Allah akan mewarisi bumi ini kepada orang yang bertaqwa dikalangan kamu'. Sekarang ni kalau mereka yang dah berumur itu, anak - anak mereka yang sedang mengurus dan mewarisi perniagaan mereka ini,walaupun sebahagian anak mereka ni ade degree beb, bagi saya saya tumpang gembira..ape tidaknya 'orang melayu mampu maju jika diberi peluang', bahkan lebih hebat daripada kaum lain.

Di MAHA 2008 ini kita dapat saksikan banyak produk, saya hanya mencari yang pelik dan tak pernah dilihat aje. Antaranya herba yang pelik, ini Mahkota Dewa penawar segala penyakit dan juga sayuran. Saya pun tak habis round lagi ni sibuk uruselia perasmian, maklumlah PM nak lalu tempat yang saya jaga .


Pelbagai jenis herba dapat dilihat dan dibeli di MAHA 2008 @ Agrobazaar.


Ini pokok herba Mahkota Dewa, penawar pelbagai penyakit.


Sayuran daripada Cameron Highland pun ade di jualnya.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.