Sunday, April 19, 2009

Sifat Tamak dan Rakus Merosak Segala-galanya !

Sifat tamak dan rakus mampu menghancurkan semua yang kita usahakan tak kira apa perkara yang kita usahakan samaada menternak ikan keli, ayam ataupun perniagaan yang kita jalankan.Sebagai contohnya denga tamak haloba ingin cepat kaya ada segelintir penternak ikan keli memberikan ikan keli dengan bangkai binatang yang sungguh menjijik dan meloyakan.

Begitu juga dalam industri herba kerana nak cepat kaya dan popular ada pengusaha herba yang mencampurkan bahan - bahan kimia perangsang dalam produk yang dipasarkan seperti silendifil dan pelbagi ubatan lagi yang kononyan mampu menguatkan tenaga batin. Kekalutan ini menjadikan industri herba dan penternakan ikan keli dipandang serong oleh pengguna di negara kita dan lebih - lebih lagi diluar negara.

Semua ini menjadikan produk kita sukar untuk dipasarkan kepasaran yang mana akhirnya pengguna akan beralih kepada produk makanan yang import dan ini tentunya merugikan negara kita terutama dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu.Oleh itu sama-sama kita fikirkan.

Satu peluang tambah pendapatan yang saya ceburi selama 2 tahun hingga kini dengan mantap dan masih berterusan walaupun secara kecil -kecilan.

KLIK JIKA BERMINAT : PENDAPATAN TAMBAHAN

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.