Sunday, April 5, 2009

Modal Kecil Untung Besar

Modal kecil untung besar itulah jenis perniagaan yang perlu kita terokai pada zaman kegawatan ini. Apa yang kita perlu cari adalah peluang untuk menjual produk yang sesuai dengan tempat, masa serta harganya. Pada sabtu yang lepas beberapa kawasan di negara kita telah menjadi hot spot. Semua orang tahu iaitu Bukit Gantang atau lebih tepat di Taiping Perak, Bukit Selambau di Kedahdan juga Batang Ai di Sarawak.

Semua orang tahu ini kawasan panas, namun tafsiran kawasan panas ini mungkin berbeza. Saya dengar berita dari kawan - kawan bahawa pada hari penamaan calon pada sabtu lepas, bandar Taiping dibanjiri lebih daripada 50- 60 ribu orang menjadikan bandar sesak sejak awal pagi lagi. Dan yang lebih menarik lagi semua kedai makan kehabisan nasi untuk makan tengahari. Ini menjadikan saya tertanya - tanya tak de ke yang nak ambik peluang berniaga nasi lemak ka, mee goreng ka ?. Mengikut kata kawan saya, penjaja nasi dan makanan sukar dilihat kelibatnya pada masa itu ataupun boleh dikatakan tiada !.

Bagi saya ini semua peluang kita buat duit dengan berniaga kerana orang dah ramai tentu nak makan nak minum, kenapa kita tidak rebut peluang buat duit ni....eee...geramnya..aku...Oleh itu dalam kita berusaha mencari wang ini,kita perlu bijak merebut peluang perniagaan yang sediaada yang kadang kala orang tak terfikir pun kerana sibuk dengan urusan lain.

2 comments:

Anonymous said...

Salam ziarah.

Pengambilan Baru Peserta Program Who Wants To Be A MillionaireBlogger.Net™ "Click Here"

apekhaikal said...

huhu..tul tu..meminimakn modal untuk memaksimakan keuntungan...dan 'grap the oputiniy'atau rebut peluang..hehe...so lu pikirlah sendiri..

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.