Wednesday, April 22, 2009

Ikan Keli Mati Kelemasan !

Hari ini saya terkejut membaca sebuah berita yang disiarkan dalam akhbar bahawa di JenJarom seorang penternak ikan keli telah kerugian lebih kurang RM30,000 akibat ikan keli yang dipelihara oleh penternakikan keli itu mati kerana mungkin kelemasan asap ataupun kepanasan kerana sebuah kilang yang terletak berhampiran pusat penternakan ikan keli itu terbakar.

Melihat kepada gambar yang disiarkan, pengusaha ini menternak ikan keli dalam kanvas dan saya jangkakan sama asap yang tertiup kekawasan ternakan ikan keli ataupun bahang panas yang menyalar kekawasan ikan keli kanvas menjadikan ikan keli berkenaan mati. Saya sendiri tidak menyangka bahana begini berlaku kepada penternakan ikan keli kanvas, kerana secara logiknya ikan keli itu berada dalam air,api atau asap berada diatas. Namun ini semua boleh dijadikan panduan dan iktibar kepada semua penternak keli. Namun begitu risiko besar sepatutnya boleh dielakkan jika memilik tempat penternakan yang sesuai. Ini termasuklah penternakan ikan keli atau ikan disungai. Pencemaran yang berlaku terutama dihulu ataupun dikawasan yang berhampiran dengan kawasan penternakan ikan keli boleh menjadi ancaman yang cukup besar yang boleh mengakibatkan ikan keli mati.

Perkara yang sama juga berlaku jika keadaan air tidak ditukar atau kitar dengan secukupnya, kandungan asid atau keadaan air yang tidak mengandungi oksigen yang terlarut mampu membunuh ikan keli ataupun hidupan akuatik yang lain.

Satu peluang perniagaan selain penternakan ikan keli : PELUANG ONLINE

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.