Saturday, December 6, 2008

Musim Hujan Musim Banjir

Bulan disember ini bulan hujan dan juga musim banjir dan ia juga merupakan masa yang kritikel bagi kami yang menternak ikan keli sungai ini. Silap gaya ikan keli serta pukat ikan keli boleh hanyut di air sungai yang deras.

Namun begitu sebagai manusia,kita perlu berikhtiar menangani masaalah ini. Kami berusaha dengan mengikat keseluruhan sangkar ikan keli menjadi satu rakit yang kukuh dengan wayar kabel dan juga mengikat didasar sungai dengan menggunakan sauh kapal yang sudah lama dibeli.

Manakala dibahagian hadapan sangkar, lebih kurang dua hingga tiga meter dihadapan sangkar, buluh-buluh diikat menjadi seperti pancang anak panah dan ditanam ataupun dipacak kedalam sungai. Tujuan utama kami buat begini adalah untuk memecah arus aliran sungai supaya tidak terus menerjah sangkar ikan keli. Perkara yang paling bahaya juga adalah arus dalaman yang berpusar boleh memusarkan pukat ikan keli yang terdapat dalam sangkar dan seterusnya mampu menjerut kumpulan ikan keli dan boleh membawa maut kepada ikan keli kerana pukat terjerut didasar sangkar.

Semua ini kami buat bersama penternak-penternak ikan sangkar disungai dan dengan semangat gotong royong mampu menjadikan kerja lebih ringan.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.