Monday, December 1, 2008

Minyak Masak Ganti Minyak Injin ?

Saya ada menerima email daripada kawan yang mengatakan bahawa minyak masak yang kita dok pakai goreng ikan keli dan pelbagai masakan lagi boleh digunakan sebagai minyak pelincir untuk injin kereta !. Jika kita hendak guna minyak masak sebagai minyak injin kereta,pastikan ianya minyak masak yang diperbuat daripada minyak kelapa sawit.

Sehingga kini telah lebih setahun sahabat saya itu menggunakan minyak masak daripada minyak kelapa sawit sebagai minyak injin dan bila dengar kenyataan ini hasrat untuk mencuba itu ada, namun masih lagi was-was. Minyak masak daripada jenis minyak lain tidak disyorkan seperti minyak soya,minyak jagung dan lain - lain tidak sesuai digunakan sebagai minyak pelincir.

Jika perkara ini benar, maka kita semua akan dapat jimat wang kerana minyak pelincir amat mahal pada masa ini walaupun harga minyak mentah telah turun. Siapa berani cuba ?.

2 comments:

tajudin said...

Saudara Lan, memang benar, memang ada kereta yang gerak guna minyak masak terpakai. kawan kami tu guna mercedes wagon. bau asap ekzosnya macam bau orang goreng/masak kat dapur...

noh nik wan said...

itu minyak sebagai ganti disel kot, apa yang saya maksudkan adalah minyak masak cap sawit digunakan sebagai minyak pelincir @ minyak hitam..sebab depa kata boleh pakai..hu..hu..

Minyak turun..harga minyak injin ni tak turun pun !

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.