Thursday, December 25, 2008

Ikan Keli Homestay

Ikan keli homestay ini merupakan idea baru yang terpacul dalam pemikiran saya dalam usahawa membantu usahawan yang terlibat dalam penternakan ikan keli ini. Pada masa ini saya lihat ramai orang ingin menceburi diri dalam penternakan ikan keli.

Namun sebagaimana yang kami alami, penternakan ikan keli ini, tak kira apa jenis penternakan samaada ikan keli sungai, ikan keli sangkar, ikan keli kolam simen, ikan keli politank, ikan keli kolam tanah, ikan keli kanvas, ikan keli tangki simen, ikan keli tangki fiber; semua ini memerlukan modal yang bukan kecik.

Oleh itu saya sedang berusaha untuk mewujudkan ikan keli homestay ini. Konsepnya mudah sahaja iaitu bagi mereka yang berminat nak ternak ternak ikan keli ini, alami sendiri kehidupan seorang penternak ikan keli dengan duduk secara homestay ditempat penternak ikan keli berkenaan dan ikut segala aktiviti harian yang dijalankan oleh penternakan ikan keli ini. Kaedah ini bakal usahawan dapat rasakan sendiri peluh lelah seorang penternak keli secara realitinya.

Setelah tinggal di Ikan Keli Homestay ini bakal usahawan keli ini menilai sendiri adakah mereka mampu mengalami kehidupan sedemikian, jika tidak, buat perniagaan lain ajelah tak perlu bazirkan wang ribuan ringgit baru tahu pahit maung bela keli ini.

Pada kami, program Ikan Keli Homestay ini masih dalam peringkat perbincangan sedang buat jadual harian penternak ikan keli sangkar sungai yang lebih teliti supaya mereka yang menyertainya berpuashati.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.