Tuesday, December 2, 2008

Cara Jimat Makanan Ikan Keli

Satu daripada faktor yang banyak mempengaruhi kos operasi menternak ikan keli ini adalah makanan ikan keli. Terdapat pelbagai cara kita boleh gantikan atau tambah makanan ikan keli dengan makanan lain selain daripada palet. Antara makanan ikan keli yang boleh kita usahakan adalah seperti perut atau bahagian dalam ayam.

Walaubagaimana pun, sahabat saya yang baru balik daripada Solo, Indonesia membawa pelbagai kaedah yang digunapakai oleh rakan kita di Solo ini. Menurut sahabat saya itu, ikan keli di kawasan berkenaan diberi makan lipas !, disamping makanan yang lain.Pelik bukan ?

Banyak cerita pelik dan ajaib daripada Solo, Indonesia akan saya paparkan hanya tunggu gambar daripada kawan saya yang baru balik daripada Solo ini.

Satu daripadanya adalah anak lembu dibela dalam tahi lembu !. Tahi lembu digunakan untuk hasilkan gas memasak dan pelbagai cerita lagi..

1 comment:

KELI OH KELI said...

Dapatkan bekalan terus dari kami :

Makanan ikan keli HANYA RM 1 per KG.

1 beg 25 kg = RM 25

Kompleks Pengumpulan Ladang FAMA,Merbau Kudung,13800 Sungai Dua,Pulau Pinang.

hubungi:0174684551(Mus)

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.