Sunday, July 27, 2008

Persaingan sihat

Bidang perniagaan serta pertanian tidak boleh lari daripada persaingan.Jika kita ternak ikan keli hari ini, esok ada yang akan turut sama menternak keli juga.Tambahan pula banyak orang kita suka menjadi 'pak turut' ni. Orang buat keli, dia pun nak buat keli, orang bela cacing, kita pun nak bela cacing, orang bela lintah , kita pun nak bela lintah.

Pada pandangan saya semua ni tak salah kerana persaingan sihat boleh memarakkan sesuatu industri berkaitan. Walabagaimanapun, sebelum kita terjun dan terjah dalam sesuatu industri itu buatlah kajian teliti berkaitan 'keupayaanya memberi kita pulangan', serta risiko-risiko yang bakal kita hadapi, jika tidak wang yang dilabur akan lebur begitu sahaja.

Teknik dan ilmu sesuatu industri itu perlu dimiliki oleh kita bukan main pak turut sahaja. Guru saya ada berpesan ' Hendakan dunia dengan ilmu, hendak akhirat pun dengan ilmu dan hendak dunia - akhirat pun dengan ilmu', oleh itu carilah ilmu. Disamping itu dalam usaha kita mencari duit ini jangan lupa rahsia duit atau ibu duit ini 'DUIT= Doa Usaha Ikhlas Taqwa, tanpa ini usaha kita tak berapa menjadi, pesan guru saya. Katanya lagi, ini kerana rezeki itu datang daripada Allah s.w.t jua, kita hanya berusaha dan Dia yang akan memberi.

Jadikan persaingan ini satu yang sihat dan kita perlu percaya dan yakin rezeki kita tetap ada, Insya Allah; kerana jika tiada rezeki itu atas makhluk nescaya matilah ia...pesan guru saya lagi.


Pesta menangkap ikan di Nigeria.


Tak perlu dengki dan bergaduh dalam mencari rezeki.


Berusahalah dan pasti rezeki kita ada.


Ada rezeki besar.


Setiap manusia ada rezekinya berusahalah. Besarnya keli aku ni..

1 comment:

tajudin said...

besaq keli tu. baru real keli afrika.

blog yang bagus. itu yang kawan link.

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.