Sunday, July 20, 2008

Berhati-hati membeli ikan air tawar

Saya amat terkejut bila melihat web yang dikirim berkenaan pemeliharan ikan air tawar yang sungguh mengerunkan. Apa tidaknya ikan -ikan peliharaan diberikan makan babi rebus !. Sebenarnya penternakan ikan ataupun menternak apa jua sekarang ini perlu menitik beratkan kebersihan secara keseluruhan. Jika tidak kita tak kemana !.

Saya dimaklumkan bahawa pengeksportan hasilan laut kita ke EU telah pun di sekat kerana, kita mengamalkan sistem yang kurang bersih. Satu sebabnya kerana kita tidak menggunakan 'vessel' atau kapal pendaratan ikan yang mengikut piawaian yang ditetapakan oleh EU. Kebersihan atau hygine bagi masyarakat dibarat amat penting kerana banyak penyakit boleh merebak yang mampu membawa maut seperti Salmonella dll.

Bagi saya, kita perlu mengamalkan konsep Islam ' Halal, Bersih lagi Suci', ini adalah konsep sejagat yang diperkenalkan olehIslam. Jangan pelihara atau membeli ikan tanpa keperhatinan kerana makanan yang dimakan akan membentuk jasmani dan juga akhlak pemakanannya. Jika kotor makananya maka kotor atau buruklah akhlaknya, itulah yang saya pernah dengar dari khatib kutbah jumaat ditempat saya.

Lihat laman ni...http://jaip.perak.gov.my/bhg_penyelidikan/PATIN.htm

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.