Thursday, July 24, 2008

Penggunaan kuda mengurangkan kos.

Kenaikan harga minyak memerlukan kita berfikir dan bertindak secara kreatif untuk menggurangkan kebergantungan kita kepada minyak samaada petrol dan disel.Bagi yang berada dibandar, kita tiada pilihan lain kecuali mengurangkan pengguna minyak ini.Trend penggunaan motosikal untuk kepejabat telah semakin ketara dibandar-bandar pada masa ini. Ini saya lihat apabila laluan saya untuk kepejabat setiap hari sudah kurang 'jam'nya.

Bagaimana jika anda berada dikampung dan terlibat dengan pertanian berskala besar ?. Saya suka mencadangkan kita menggunakan kuda.Saya masih teringat abang ipar saya yang tinggal ditanah rancangan pergi memotong sawit ataupun menoreh getah pun naik kereta !. Saya rasa sudah sampai kita perlu fikir penggunaan haiwan kuda. Pengguna kuda diladang-ladang mampu mengurangkan kos perladangan kerana tidak perlu kepada makanan khusus, hanya rumput disekitar ladang. Ini pada pandangan saya mampu mengurangkan kos pengeluaran kerana kenaikan kos baja, racun dan lain-lain yang mana kita kurang mempunyai pilihan untuk menggunakan bahan alternative yang berkesan.

Kuda yang kejadianya memang untuk dijadikan kenderaan bagi manusia. Namun begitu kuda juga mampu menghasilkan susu yang jika diminum baik untuk mempertingkatkan kesihatan kita terutama lelaki.Pengeluaran dan pemasaran susu kuda ini telah dilaksanakan oleh seorang sahabat saya yang mana beliau menjual susu kuda yang telah diproses menjadi pil dan saya sendiri telah mencuba pil susu kuda dan benarlah apa yang dikatakan oleh beliau 'mampu meningkatkan kesihatan kaum Adam'.

Jika kita tidak mampu untuk memelihara kuda hidup ini, kita boleh gunakan juga kuda besi, yang penting perlu kreatif.


Kereta kuda besi di India , aspirasi daripada 'Trojan Horse' ?.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.