Tuesday, November 20, 2007

Ikan Sangkar di Lanchang, Pahang

Ikan Sangkar seperti patin dan juga talapia ada juga dipelihara di Lanchang Pahang. Pada hari ini saya ada pergi ke Lanchang Pahang. Dalam perjalanan ke Lanchang ini, saya ada lihat iklan ikan talapia dan juga patin diternak di sekitar Lanchang.

Cara penternak ikan ini mengiklankan industri ikan yang dia terlibat harus dipuji. Tanpa iklan seperti ini, saya sendiri mungkin tidak tahu ade penternak ikan sangkar disini. Walaubagaimana pun saya tak sempat nak ambil gambar kerana hari telah hujan. Mungkin pada lain kali saya akan singgah dan ambil gambar.

Saya ke Lanchang untuk memberi ceramah berkenaan pembungkusan makanan kepada kakitangan PERHILITAN di Bukit Rengit. Disini juga saya berkesempatan singgah ditempat pemuliharaan gajah di Kuala Gandah. Gajah diperlihara sebelum dilepaskan semula kehutan yang tiada ancaman kepada manusia.

Semasa di Perhilitan ini saya sempat berbual dengan beberapa pegawainya dan amat terkejut juga mendengar cerita kerana ade setengah orang kita yang tamak sanggup tangkap biawak dan diekspot keluar negara ! bukan sikit 2 kontena, tapi nasib baik sempat ditahan dan biawak ini dilepas semula ke hutan !. Haiwan seperti Harimau, Tenggiling, Ular sawa merupakan haiwan kawalan. Jangan terkejut ade juga usahawan yang buat duit jual kalajengking untuk ekspot, tapi ini semua perlu ada lesen dan kebenaran.

Gajah Di Kuala Gandah


No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.