Thursday, November 15, 2007

Ikan Hiasan Kampung Bendang Man, SIK KEDAH

Ikan hiasan merupakan satu lagi industri penternakan ikan yang mempunyai potensi besar untuk diterokai oleh kita, selain daripada penternakan ikan keli, talapia, patin dan lain-lain ikan. Pada 2 hari yang lepas, saya berpeluang mengadakan lawatan kepusat pemeliharaan ikan hiasan di Kampung Bendang Man, Sik, Kedah.

Daerah Sik merupakan satu daripada daerah di negeri Kedah yang terletak lebih kurang sejam perjalanan jika kita memandu daripada Alor Star. Daerah Sik merupakan satu daerah yang sedang pesat membangun. Sebuah lebuh raya sedang dibina untuk menhubungkan daerah Sik dengan daerah - daerah yang lain. Adalah dijangkakan lebuhraya Jeniang - Sik ini akan menjadi jalan utama yang akan menghubungkan Kedah dengan negeri Kelantan pada suatu masa kelak.

Dengan kata lain orang Kedah dan Kelantan akan melalui atau singgah kepekan SIK sebelum meneruskan perjalanan mereka ke Kota Bharu ataupun Alor Star ataupun ke Pulau Pinang pada suatu masa kelak.

Lebih kurang 7 km daripada Pekan Sik, terletak sebuah pusat penternakan Ikan Hiasan. Di sini ikan-ikan hiasan diternak untuk dijual kepada pasaran. Jika anda berpeluang ke SIK anda boleh menginap di SIK Inn. Kolam ikan hiasan di bina cetek anggaran kedalaman 3 kaki.
Saya sertakan gambar -gambar ikan kolam ikan hiasan ini. FAMA ada menerbitkan buku panduan berkenaan potensi pasaran ikan hiasan ini.










No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.