Friday, November 23, 2007

Butik Bakeri

Semalam saya ada melawat sebuat kedai menjual kek dan roti milik bumiputra. Kedai ini menawarkan pelbagai jenis kek dan juga roti serta juga biskut. Sambutan kekedai yang baru dibuka ini amat membrangsangkan. Selain menjual produk dikedai, uahawan ini juga membekal produk roti kekilang-kilang dan juga kekantin sekolah.

Disamping menjual kek dan roti, usahawan ini juga menjual makanan halal sejukbeku dan juga minuman. Kedai Kek dan Roti terletak di Bandar Puncak Alam, Selangor. Nama kedainya Hannah Bakery Cafe di no 31, Lorong Naluri SukmaB8/B, Bandar Puncak Alam, 42300 Selangor. Untuk tempahan kek anda boleh hubungi 012-2770304.

Kedai kek ataupun bakeri merupakan satu daripada industri yang sedang berkembang pesat. Walaupun begitu kedai bakeri perlu berkonsepkan sebagai butik untuk maju dan berdayasaing. Maknanya kedai bakeri ini perlu menyediakan pelbagai keperluan pengguna untuk menikmati hidangan ataupun meraikan sesuatu event. Kedai Bakeri perlu memberikan perkhidmatan bukan sekadar jual kek sahaja, ia seharusnya merangkumi penerimaan tempahan, hantaran dan bahan samping untuk meraikan sesuatu seperti lilin, belon, untuk meraikan hari jadi. Lihat sahaja bakeri yang telah berjaya seperti Secret Recipie, Baker's Cottage dan King's Confectionary. Hasilan bakeri mendapat sambutan yang baik dikalangan pengguna dan pada tahun 2005 sahaja pengguna dinegara kita telah membeli 234 tan hasil bakeri dan ia meningkat lebih besar jika dibanding pada tahun 2004 iaitu 229 tan. Iaitu pertambahan sebanyak 5 tan !.

Jika anda berminat untuk menceburi bidang ini pelajarilah teknik membuat kek dan roti yang baik. Kek akan memberikan keuntungan yang baik berbanding dengan roti. Kek yang popular adalah kek pisang. Kita perlu kretif dalam bidang ini seperti buat kek nenas, nangka, buah naga dan lain - lain supaya kita dapat berdayasaing dipasaran terbuka pada hari ini.


Minuman yang dijual.


Pelbagai jenis roti.


Pelbagai jenis kek

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.