Saturday, November 17, 2007

Ikan Bilis Langkawi

Saya telah berpeluang melawat kilang ikan bilis milik bumiputra di Pulau Langkawi pada Julai yang lalu. Kilang ini merupakan sebuah kilang memproses ikan bilis dibawah bimbingan Jabatan Perikanan. Ikan bilis ditangkap diperairan sekitar Langkawi dan juga laut yang lain direbus dan kemudianya dikeringkan dikilang ini. 
Proses perebusan ikan dijalankan dikapal dan ikan bilis yang telah dimasak ini dikeringkan dikilang




Kilang Ikan Bilis


Kilang bilis



Ikan bilis siap kering digred dan sedia untuk pasaran tempatan.Sedap ini buat sambal bilis campur petai makan dengan nasi lemak. Bilisnya baik puteh bersih. Berminat tanya Jabatan Perikanan berdekatan berkaitan bilis di Langkawi ini. Saya dah lupa alamat detail.



Untuk pasaran luar Langkawi, Ikan bilis dimasukkan dalam kotak. Pasaran di Pulau Pinang KL.



Ini hot air oven atau oven aliran udara panas

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.