Thursday, September 3, 2009

Pelaburan Dalam Industri Ikan Keli atau Emas ?

Penternakan ikan keli semakin rancak dan hingga kini telah pula muncul beberapa syarikat yang menawarkan pelaburan dalam pemeliharaan ikan keli. Skim pelaburan dalam penternakan ikan keli ini pernah saya baca dalam sebuah akhbar, yang menjanjikan pulangan jika kita bersedia nak menternak ikan keli tanpa perlu ' main kotor' atau di sengat ikan keli. Saya sendiri tak berapa faham konsepnya..mungkin konsep upah menternak ikan keli yang diguna pakai dalam sistem ini.

Namun bagi saya bila ada unsur ambil duit sebagai pelaburan,kita semua perlu berhati - hati kerana ada peraturan yang melarang syarikat ataupun individu kutip wang seperti pelaburan ini. Sebab sebelum ini ada pelbagai syarikat yang telah beroperasi sedemikian..last - last dimaklumkan diserbu oleh BNM...yang lingkup adalah pelabur juga.

Bagi saya untuk meraka yang ada duit tunai yang banyak boleh cuba melabur dalam emas yang kini amat mengguntungkan. Ini saya berlaku pada diri saya sendiri dimana diawal perkahwinan saya dahulu saya ada beli seutas gelang emas untuk isteri yang pada masa itu tahun 1997 berharga lebih kurang RM1300.00 sahaja dengan harga emas RM43.00/gram dan kini dengan kenaikan harga emas RM130.00/gram barang emas yang saya miliki itu telah melambung naik keharga lebih kurang RM3000.00 lebih !. Jika pada masa itu RM1300.00 saya simpan dalam bank ataupun dalam ASB sekali pun peningkatan tak mungkin setinggi ini. Oleh itu bagi yang sedang mencari jalan untuk menambah kekayaan untuk jangka masa yang panjang cuba lihat pelaburan dalam emas ini. Namun jika anda ingin tambah pendapatan dengan emas , carilah ilmu yang berkaitan dengan pelaburan emas ini

Oleh itu saya mencadangkan anda memiliki buku rahsia pelaburan emas ini dengan KLIK: RAHSIA DUIT DENGAN EMAS

Pelaburan dalam emas menjanjikan pulangan yang lumayan dan terjamin dengan purata kenaikan lebih kurang 20% setahun walaupun keadaan inflasi sekali pun.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.