Sunday, September 13, 2009

Menjejak Malam Lailatul Qadar 1430 H ( 2009): Hari Pagi 23 Ramadhan

Hari ini adalah Ahad 23 Ramadhan 1430 H bersamaan 13 September 2009, cuaca pada hari ini tak berapa panas tapi terasa panas juga. Sehingga kini telah 23 hari kita berpuasa dan insya Allah pada hari minggu hadapan berhari raya kita pada tahun ini, namun pastikan Zakat Fitrah ditunaikan sebelum solat sunat Aidul fitri.

Petang semalam seperti biasa saya berkunjung kesebuah bazaar ramdhan di Subang Bestari yang telah bertukar menjadi pasar malam al maklumlah tapak asalnya adalah tapak pasar malam. Pusing punya punsing jumpa lah satu gerai yang jual ikan bakar dan ini termasuk ikan keli bakar. Namun ikan keli bakar itu berlada atau dengan nama ringkas ikan keli berlada bakar. Teringin nak beli namun bila lihat lada ataupun cili pada ikan keli itu banyak dan saya yakin ikan keli bakar ini sudah pasti pedas maka tak jadi saya beli ikan keli bakar itu, bimbang makan pedas nanti sakit perut, dan tak sempat ke terawih walaupun hati saya rasa minat nak beli ikan keli bakar.

Sebelah malam pergi terawih dan celahan terawih ada tazkirah, ustaz jemputan ada memberikan sedikit petua kepada para jemaah antaranya,

  1. Jika ada anak - anak nakal, baca surah thoha ayat 1 - 4, tiup pada umbun kepalanya waktu anak tidur.
  2. Sentiasa sampaikan salam yang sempurna, insya Allah ada keberkatan.Masuk rumah beri salam.
  3. Ini yang menarik sedikit perhatian, kata ustaz jika ada pasangan suami isteri yang masih belum dapat anak, suami adalah digalakan simpan janggut...insya Allah akan dikurniakan cahaya mata..itu yang ustaz itu katakan....

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.