Thursday, September 24, 2009

Kembali kerumah di U3 Shah Alam

Semalam saya telah bertolak balik dari kampung kubang palas luar, wakaf baru balik semula ke U3 Shah Alam setelah berhari raya di Kelantan. Saya bertolak balik ke Kota Bharu pada 17 September 2009, jam 11 malam bagi merebut peluang tol percuma yang diberikan oleh pihak lebuh raya pantai timur...jimat RM29.00. Saya balik melalui lebuh raya pantai timur melalui Terengganu, setelah melepasi tol Gombak terus memasuki Lebuh Raya Pantai Timur hingga ke tol Jabur.

Selepas tol Jabur yang bermula ditol Karak mengambil mengambil masa 2 jam 1/2, dengan kadar pemanduan 100km/jam. Keluar sahaja tol Jabur terus memasuki jalan Jabur - Rengau terus ke Ajil dan melalui Sungai Tong terus ke Bandar Permaisuri kemudian menyusuri Jertih terus ke Kota Bharu di awal pagi. Jarak perjalanan lebih kurang 700 km. Sepanjang perjalan yang sejuk dengan hujan turun renyai-renyai disesetengah tempat. Jalan - jalan ini sesuai untuk dilalui kerana jalan elok maklumlah sebahagiannya merentasi Felda Jerangau dan Ketengah. Tiba dirumah jam 9 pagi dan saya sengaja memilih jalan melalu Terengganu ini bagi mengelak kesesakan jika melalui jalan KL - Gua Musang yang sentiasa sesak terutama bila melalui bandar Bentong, Raub, Gua Musang, Kuala Krai. Bagi saya biar perjalanan jauh namun tak sakit kaki dan kepala akibat terperangkap kereta tak bergerak di perjalanan KL- Gua Musang yang semakin kerap terjadi.

Balik awal dan sempat berpuasa 2 hari di Kota Bharu, sambil meninjau kedai serta bazar Ramdhan di Kota Bharu serta di Wakaf Baru. Saya ada ke Paloh beli percik ayam kegemaran isteri berhadapan dengan Butik Batik yang penuh dengan peminat percik tersendiri. Harga ayam percik pun boleh tahan juga RM12.00 satu 'perange' (Bahasa Kelate). Percik ikan keli tak de nampak di jual dimana - mana tempat bazaar ini.Tak dijual dipeniaga percik ataupun memang ikan keli tidak menjadi pilihan hidangan berbuka puasa di Kelantan tak tahu lah saya.

Sepanjang hari raya banyak rumah dilawati dan ada jua buat reunion pelajar teknologi makanan ITM..adalah berapa kawan datang dirumah kawan.

Ini video hari raya di rumah arwah bonda

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.