Saturday, May 2, 2009

Penternak Ikan Keli dan Penternakan Lembu

Penternakan ikan keli yang saudara saya usahakan telah digantung operasinya buat sementara waktu, kini saya mula membuat tumpuan kepada penternakan lembu yang sedang diusahakan oleh rakan saya.

Penternakan lembu perlukan modal besar sekurang - kurang RM200,000.00 kerana perlu bina kandang dan pelbagai kelengkapan lain. Namun prospek dalam bidang penternakan lembu ini amat cerah kerana negara kita masih kekurangan bekalan daging dan penggunaan daging ini saya yakin akan sentiasa berterusan dan bertambah setiap tahun.


Bangsal atau stor makanan.

Pejabat Ladang.

Kandang
Kandang dan padang ragut yang mampu menampung 300 ekor lembu.


Kandang untuk lembu feedlot

The Cattle Farm View

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.