Saturday, May 30, 2009

Rahsia Jutawan Cina

Pada hari rabu yang lepas tercapai hajat ku untuk bersemuka dengan seorang jutawan cina. Hajat ku ini terpacul dalam hati aku selepas aku bertemu dua jutawan melayu di Johor tempoh hari dan ini pun kira nasib sahaja..semuanya tiada perancangan, main redah aje dan seperti biasa, aku lah yang mengelarkan mereka ini ataupun cina ini jutawan, dia sendiri tak de kata begitu..namun daripada percakapanya aku boleh teka, dia seorang jutawan cina di Tangkak !.

Juwatan cina ini terlibat dalam perniagaan hasil - hasil pertanian yakni dia jual pelbagai jenis buah yang ada di negara kita ini termasuk buah pisang, buah naga, buah durian dan pelbagai jenis buah yang kemudiannya menjadi buah mulut orang bila dah terkenal. Jutawan Cina ini antara pemborong buah yang tersohor di Malaysia ni kalau anda berasal di Tangkak pasti kenal, sebab ikut kata dia" sepanjang gua tinggal kat sini, ic pun gua tak bawak, dompet pun ta dak,cuma ada cash saja dalam poket" ..dia kata kat saya..dan semasa dia belanja saya dan rakan makan nasi lemak kat pejabat pos tangkat tu, saya tengok jutawan cina ni keluar duit segengam dan bayar, duit ambik daripada poket seluar pendeknya...tak de dari dompet macam aku, yang berdompet tapi hampeh penuh dengan kad kredit !....terasa betapa kecilnya diri bila berhadapan dengan apek cina ber T-shirt serta berseluar pendek..pun begitu aku berterima kasih dapat makan nasi lemak sedap kat warong depan pejabat pos tangkak ni...banyak cerita yang aku nak kongsi...dan sebab aku berani kata apek ni jutawan cina adalah '' hui...saya berniaga banyak lama..orang hutang gua hampir dekat RM3 juta pun. sampai sekarang tak dak bayar ooo.."...ini kata-kata yang masih terngiang - ngiang ditelinga aku dan yang peliknya dia malas nak tuntunt balik..hu..hebat..Jutawan cina ini, dalam hati aku berkata....sambung....

IKAN KELI BELADA

1 comment:

apekhaikal said...

cina nie along ke...bnyk bagi utang kt orng..hehehe..

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.