Saturday, May 16, 2009

Jutawan Dari Kampung

Minggu lepas saya berpeluang bertemu dua orang jutawan melayu yang telah memulakan perniagaan mereka dengan bermodalkan hanya RM250.00 sahaja. Namun hasil kegigihan mereka dengan hanya menjual kerepek dan pelbagai hasilan jualan kampung kini mereka ini, saya panggilkan sebagai Jutawan Dari Kampung !.

Bukan niat saya untukmenghina sesiapa, bahkan saya amat menghormati mereka, kerana dengan usaha yang gigih memasarkan hasilan produk daripada kampung mereka mampu bergelar jutawan !. Jutawan ini pun adalah perkiraan saya sendiri kerana mereka sendiri pun tidak pernah mengatakan mereka jutawan !. Namun daripada perkiraan saya dengan nilai jualan harian yang kekadang boleh mencecah RM 50,000 sehari maka saya yakin mereka layak diberi pengiktirafan jutawan!. Ini semua mereka capai setelah berkerja keras tanpa jemu dan hingga kini telah menjalankan perniagaan lebih 10 tahun !.

Oleh itu siapa kata orang kampung tak mampu bergelar jutawan ?. Saya juga pernah berjumpa dengan jutawan melayu yang memulakan perniagaan dengan hanya bermodalkan RM50 sahaja, juga menjual hasilan kampung kerepek , keropok, bahulu dan pelbagai lagi. Semua ini rahsianya mudah sahaja berkerja keras dan berusaha gigih tanpa putus atas dan jemu !. Pada kebiasaannya tiga tahun pertama itu amat perit bahkan ada yang rugi pun, namun berkat tak kenal penat dan mudah putus asa akhirnya kejayaan muncul jua. Inilah hasil rumusan temubual saya dengan mereka ini dan tak lupa juga petua yang mereka berikan adalah pemasaran adalah kreatif dan kita jangan tamak, apa-apa pun yang penting duit masyukkk....bukan mengejar nama.

Namun hingga kehari ini saya masih belum berkesempatan bertemu jutawan - jutawan dalam bidang penternakan ikan keli ini. Saya pasti ada juga penternak ikan keli ini yang telah menjadi jutawan cuma saya belum berjumpa penternak ikan keli jutawan. Ikan keli merupakan hidangan lauk pauk yang mempunyai peminat tersendiri dan saya yakin sudah ada yang bergelar jutawan ikan keli ini.


Pembekal Pelbagai Kerepek di Rengit, Batu Pahat Johor,


Sesiapa nak menjadi pengedar kerepek inilah satu daripada pembekal kerepek pisang, ubi dan pelbagai macam lagi. Syarikat ini juga membekalkan kek lapis daripada Indonesia untuk edaran dan jika anda berminat datanglah kesini dan bincang awal -awal dengan taukenya di lokasi Pekan Rengit..




Usahawanita melayu yang gigih merentasi arus perniagaan.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.