Saturday, October 27, 2007

Ikan keli sumber pendapatan

Ikan keli merupakan sumber pendapatan saya yang utama. Ikan keli yang saya bela dijual dipasar kepada pemborong. Dengan memelihara ikan keli ini saya bukan sekadar memperolehi wang, tapi juga kenalan dan juga ilmu.

Melalui perniagaan ikan keli inilah saya telah bertemu dengan ramai kawan - kawan baru bahkan saudara mara saya. Ada yang jadi pembekal anak ikan keli, peniaga serta ramai kenalan sebagai kawan. Inilah antara faedah yang perolehi dalam perniagaan ikan keli ini. Walaubagaimana pun satu faedah yang besar yang saya rasakan adal wujudnya satu kenangan jiwa. Jika kita rasa beserabut kepala, saya turun ke sangkar dan beri ikan keli, patin dan juga talapia makan.


Sambil memberi ikan makan dan melihat ikan memakan dan berenang makan makanan yang saya taburkan memberikan saya ' a peace of mind'. Jika anda tinggal dibandar, anda mungkin tidak dapat merasai kenikmatan ini. Walaubagaimanapun anda janganlah risau, anda boleh lakukan perkara yang sama jika anda pelihara ikan dalam akuarium.


Cubalah bela ikan hiasan dalam akuarium, hiasilah akuarium anda dengan pelbagai jenis ikan dan hiasi akuarium dengan pelbagai batu serta pokok-pokok akuarium. Jadikan ini satu hobi, dan sambil itu berilah ikan ini makan dan lihat. Ini saya yakin merupakan terapi semula jadi bagi kita. Melihat ikan berenang dalam akuarium akan mengingatkan kita kebesaran Allah s.w.t penjadi makhluk ikan ini betapa hebatnya kejadian ini. Inilah antara sebab mengapa industri ikan hiasa berkembang setiap tahun.


Ikan hiasan yang dipelihara dalam akuarium ini banyak dijual dinegara barat dan juga negara maju yang lain. Jika tak silap negara kita antara pengeksport terbesar.

Adik- adik boleh dilatih pada peringkat awal menernak ikan sangkar disungai


Pendedahan awal boleh mempupuk semangat cintakan sungai, pelihara ikan serta kepentingan sains dan teknologi dalam memelihara sungai dan alam sekitar


Sejenis ikan hias anarius jordani dan ianya bukan ikan bilis.....

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.