Saturday, October 20, 2007

Ikan Keli Belada

Saya mula menternak ikan keli sangkar di sungai Terengganu pada awal tahun ini. Minat saya memelihara ikan keli sangkar ini bermula pada awal tahun ini, setelah melihat saudara mara dan juga jiran mengusahakan pememeliharan ikan di sungai yang sama. Tambahan pula saya tinggal di kampung Beladau Kolam, Manir, Terengganu dan sungai Terengganu itu terletak lebih kurang 200 meter dibelakang rumah saya.

Pada zaman kanak-kanak, saya sentiasa mandi manda disungai ini. Sungai Terengganu bermula atau hulunya berasal daripada Tasik Kenyir. Oleh itu sungai ini bebas daripada pencemaran pada masa ini kerana dibahagian hulunya merupakan sebuah tasik buatan yang mana terletaknya empanyangan hidroelektrik terbesar dinegeri Terengganu. Disebabkan sungai Terengganu ini bermula daripada tasik, pada pandangan saya ia memberikan kelebihan kepada saya jika saya memelihara ikan keli didalam sangkar ditebingnya, kerana airnya bebas daripada pencemaran dan dengan ini ikan keli saya boleh dijangkakan bebas juga daripada sebarang sisa toksik buangan industri.

Pemeliharaan ikan keli ini menjadi pilahan saya kerana ia merupakan ikan keli yang lebih lasak serta mempunyai pasaran yang baik. Ikan keli juga jarang - jarang diternak disungai kerana tidak semua sungai boleh digunakan untuk memelihara ikan keli dalam sangkar ini.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.