Saturday, July 18, 2009

Penternakan Ayam Kampung

Selain daripada menternak ikan keli, kita juga boleh menceburi bidang menternak ayam kampung. Ayam kampung sebenarnya mempunyai kelebihan tersediri serta peminat ataupun penggemar makanan ayam kampung. Setahu saya, ayam kampung ini mempunyai kandungan lemak yang rendah serta rasa masakan ayam kampung amat enak terutama jika dibuat kari.

Semasa saya tinggal dikampung ketika zaman persekolahan, keluarga kami ada membela ayam kampung sebagai usaha sara diri. Jika nak makan ayam, tangkap sahaja dalam reban dan sembelih terus kemudian dibuat kari. Saya pasti jika kita makan ikan keli atau lele ( bahasa indonesia) setiap hari pun pasti jemu. Dan pilihan yang ada samaada nak makan lauk ayam ataupun ikan. Jika sekali cubalah ayam kampung kerana masakan ayam kampung tetap segar dan enak. Ayam kampung yang telah disembelih serta segar boleh diperolehi daripada Pasar Tani yang berhampiran dengan tempat tinggal anda.

Seorang usahawan muda yang sebenarnya anak saudara saya telah pun mengusahakan penternakan ayam kampung ini di 417 Felda Lepar Hilir 01, Gambang, Pahang dan beliau juga ada menternak ikan keli. Ayam kampungnya pada masa ini dijual kepada peraih yang datang ke ladang nya untuk mendapatkan bekalan.

Untuk lihat kesegaran ayam kampung yang diternak oleh usahawan muda En. Alias aka 'apek' ?? ini, saksikan video ini, ayam ternakannya nampak sihat .....( ppsss..bila la aku nak pi belasah ayam kampung ini...)



Ayam Kampung Halal dan Suci , Makan Dagingnya Tanpa Was - Was Sebab Bela Di Kampung

(p/s yang free lagi sedap...)

Jika anda berminat untuk beli ayam kampung boleh hubungi En. Alias di 019-9884493


No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.