Sunday, December 2, 2007

Berani Mengambil Risiko Yang Sederhana

Hari ini saya membaca sebuah buku yang mengandungi sebuah rangkap pantun Melayu yang berbunyi
Daun sirih bersapu kapur
Di dalam tepak dihidang ke lutut,
Kalau menunggu gelombang tidur,
Sampai kiamat takkan ke laut !

Saya amat tertarik bila melihat seni bahasa orang melayu dahulu ini yang mana merupakan satu motivasi yang cukup indah ternyata orang Melayu dahulu telah membakar semangat anak melayu untuk maju. Ia tanpa sanggup menempuh badai dan gelombang cabaran kita tidak akan kemana !. Hanya setakat tu lah pencapaian kita dari tahun ketahun !. Persoalan ini sentiasa muncul dalam diri saya sendiri, terutama bila dah sampai kehujung tahun ini . Persoalan seperti apa pencapain kita tahun 2007 ini ? Ade perubahan pendapatan ?. Apa perancangan tahun 2008 ?. Jika kita tidak merancang untuk berjaya dan meninggkatkan keupayaan dan kewangan diri dan keluarga kita semua berasa dalam suasana yang cuma merugikan. Usia kita semakin tua, tenaga pun semakin berkurangan dan penyakit mula mendatang. Jika kita tidak berbuat sesuatu untuk berubah kearah kebaikan, kemana kita ? . Adakah kita hanya menjadi penonton sahaja melihat saban tahun ramai yang menjadi JUTAWAN ?.
Sanggupkah kita ataupun kita membiarkan anak cucu kita merempat dibumi sendiri pada suatu masa nanti ? , kerana kekayaan dan hasilan bumi telah diambil orang, kerana kita tidak merebut peluang yang ada pada hari ini. Saya menyeru kepada diri saya sendiri dan kita semua, marilah kita mula berniaga kerana 9/10 punca rezeki adalah dari perniagaan.
PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN.

1 comment:

Anonymous said...

Nice blog. You have a very good marketing strategy. Kindly visit
http://strategy-marketing.blogspot.com

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.