Monday, December 31, 2007

Hari terakhir 2007

Hari ini merupakan hari terakhir kita berada ditahun 2007. Esok tahun baru 2008 akan menjelma tiba. Bila kita tiba dipenghujung tahun, saya selalu mengintai masa yang telah berlalu. Tahun 2007 ini apa yan telah kita capai ?. Ini satu soalan yang bermain dikepala saya dan juga mungkin juga anda. Jika kita tidak mencapai 100% perancangan tahun 2007, sekurang-kurangnya kita sepatutnya mencapai sesuatu. Jika tidak kemana masa dan hari 365 tahun 2007 kita telah habiskan ?.

Jika kita tidak mencapai ataupun memperolehi sesuatu, tidakkah bermakna hidup kita telah sia-sia atau kita telah membuang masa 365 hari begitu sahaja !. Masa yang berlalu tinggal kenangan sahaja. Apa yang penting sekarang kita perlu merancangkan dengan lebih teliti aktiviti ataupun program yang hendak kita jalankan pada tahun 2008. Jika tiada perancangan 2008, kita akan sama sahaja dari tahun ini.

Tahun 2007 ini tahun mencabar bagi penternak keli sungai terutama di Pahang yang terlibat dengan banjir. Saya dengar banyak yang hanyut dek air banjir. Ini semua cubaan Allah jua. Kita hendaklah bersabar dan kita semua perlu kaji semula kaedah untuk mengatasi masaalah ini supaya keadaan yang sama tidak berulang pada tahun 2008 ini.

SELAMAT TAHUN BARU 2008.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.