Sunday, March 15, 2009

Jutawan Oh Jutawan

Hari ini berita dari Yahoo online melaporkan Amerika Syarikat telah kehilangan sebanyak 2.5 juta orang Jutawan untuk tahun 2008 berbanding dengan tahun 2007 terdapat 9.2 juta orang Jutawan !, merosot sebanyak 27 %. Banyak sungguh Jutawan - jutawan di US ni ya rupanya. Bagaimana pula dinegara kita ?. Persoalannya bila pula kita nak bergelar jutawan RM ini ?, Kalau sekadar jutawan rupiah dah ramai dah rakyat kita yang jutawan.

Daripada tinjauan dan perbualan kedai kopi yang pernah saya sembang dengan jutawan - jutawan senyap Melayu dapat saya simpulkan bahawa TIDAK SEMUA ORANG MAMPU JADI JUTAWAN, walaupun peluang dah terbuka didepan mata !. Ini kerana untuk seseorang menjadi jutawan ada ciri - ciri peribadi tertentu yang harus ada dalam diri seseorang yang akan membantu dia menjadi jutawan .

Jika peluang dah ada, tapi kita asyik malas, nak enjoy , nak joli dan lebih teruk terutama orang - orang muda kita, dok makan duit mak bapak aje malas berusaha, terlalu memilih kerja...maka yang begini sukar untuk menjadi jutawan !.

Untuk menjadi jutawan ini antara rahsianya yang saya perolehi adalah kita perlu ada perancangan hidup, gigih berusaha, hidup bertaqwa dan menjalankan perniagaan serta ada buat pelaburan walaupun sedikit. Ini umpama biar sikit tapi tetap akan menjadi banyak jua.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.