Saturday, March 28, 2009

Guna Banyak Joran


Satu strategi memancing untuk dapat ikan yang banyak adalah kita guna banyak joran dengan pelbagai umpan yang menarik. Jika kita hanya bergantung pada satu joran sahaja sukarlah kita untuk dapat ikan dengan banyak.

Begitulah dunia perniagaan hari ini, kita perlu mempelbagaikan jenis barangan yang kita jual dalam keadaan serta harga yang kita jual. Baru - baru ini saya berpeluang ke Kuching dan berbincang dengan beberapa peniaga serta pengedar disana yang mengatakan rata-rata nilai jualan mereka merosot jika dibandingan pada tempoh masa yang sama. Namun kata mereka untuk 'survival' mereka telah turut mempelbagaikan produk edaran mereka dengan konsep sana ada sale sikit, barang ni ada sale sikit , namun jika dicampurkan akan jadi banyak jua, seterusnya dapat menampung kos operasi.

Harga ayam pun dah mula turun kerana permintaan yang berkurangan, kita kuasa pengguna semakin menampakan kesan kepada harga barang, bagi saya ini suatu petanda yang menarik yang pada suatu masa dahulu ramai orang kita meraguinya.

1 comment:

Mohd Zahari said...

Salam...........Garam gunung atau garam bukit semulajadi dari pergunungan Himalaya amat baik untuk jilatan ternakan kambing lembu.Dapat memberi ketahanan ternakan melawan penyakit.Dijual dengan harga borong dan pengangkutan disediakan.Pengedar juga diperlukan di seluruh Malaysia.Garam ini di impot terus dari Pakistan. Call 0133914176 - Zahari. Puchong Selangor.

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.