Saturday, November 15, 2008

Hati Pelanggan Perlu Dijaga

Jika kita ingin berjaya dalam perniagaan, kehendak pelanggan perlu kita utamakan. Tanpa pelanggan maka bisnes kita boleh lingkup. Apa jua perniagaan yang lakukan perlu mengambil kira kehendak pelanggan dan jika perlu kita ubahsuaikan dengan kehendak pelanggan kita.

Kepekaan kita kepada kehendak pelanggan mampu memberikan pulangan yang lumayan bagi perniagaan kita. Sebagai contohnya dalam keadaan ekonomi yang semakin menurun ini, kita perlu menurunkan harga produk kita ataupun menukar produk kita kepada saiz yang lebih kecil supaya harga pengguna produk itu mampu dibayar oleh pengguna. Ingatlah nilai wang semakin mengecil pada masa ini kerana jika dahulu wang RM50.00 mampu kita beli banyak benda namun pada hari ini hanya sedikit sahaja barang yang kita boleh beli. Saya pernah ke Indonesia dan lihat ayam kecil-kecil dijual disana, saya pernah bertanya pada sahabat dari Indonesia kenapa ayam ni kecil sahaja, jawapan beliau mudah aje, jika besar harga mahal tak mampu orang nak beli !.

Bagaimana dengan keli kita, saya rasa kita perlu fikirkan bersama bagi faedah pengguna akhir kerana jika lauk keli di restauran dah RM7.00 seekor, sapa nak beli ?. Lihat video ini pentingnya pelanggan.

1 comment:

tajudin said...

peh, kat hotel mana yang harga keli seekor RM7 tu...

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.