Sunday, June 8, 2008

Penternakan Ikan Keli Dalam Kanvas

Ikan keli sekarang mampu di ternak dalam kanvas sahaja pada masa ini. Penggunaan kanvas membolehkan ikan keli diternak tanpa kita perlu memiliki kolam atau tebing sungai. Saya hari ini telah berkesempatan melihat sendiri ternakan ikan keli dalam kanvas ini. Ia amat praktel dan memudahkan kita menguruskan ternakan ikan keli ini.

Sistem penternakan keli kanvas ini paling minima merangkumi dua buah kolam kanvas siap dipasang dan juga sistem saliran dan tangki air. Kos untuk mendapatkan sistem ini untuk set 2 kolam kanvas dianggarkan bernilai RM2,500.00 . Kedua-dua kolam ini dapat menampung lebih kurang 700-1000 ekor ikan keli yang dibeli berasingan daripada peringkat anak keli lagi.

Ikan keli dalam kanvas ini diberi makanan pellet sahaja manakala hasilnya dijual pada harga Rm6.00 sekilo.


Kanvas disangkut pada kerangka besi.


Dua kanvas dibekalkan untuk menternak 1400 ekor anak keli ( 700 ekor untuk setiap kanvas)


Tangki di isi air dan ikan keli diberi makanan pallet sahaja.


Tangki simpanan air turut dibina dan dibekalkan dalam pakej ini.



Jika anda berminat hubungi jabatan perikanan yang berdekatan.

1 comment:

Anonymous said...

Salam, saya ingin mencari pembekal peralatan untuk menternak keli dalam kanvas di sekitar terengganu. Harap pihak tuan dapat atau sesiapa yang membaca dapat membantu. - affathy@yahoo.com

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.