Ini kerana saiz akan menentukan harga, keupayaan membawa, keupayaan menyimpan, keupayaan memakan serta keperluan serta kehendak pasaran. Sebagai contoh dalam pemasaran ikan keli, ikan keli yang kami jual adalah bersais dengan kadar berat antara 3-4 ekor sekilo. Ini kerana sais yang terlalu besar katakan 1 ekor sekilo, tidak sesuai untuk pelanggan kami yang rata-rata peniaga restauran kerana harganya yang tinggi serta pellanggan hanya akan beli ikan keli seekor untuk sehidangan yang semuat sepinggan nasi.
Begitu juga dalam pemasaran ayam, ada saiz berdasar berat kilo serta bilangan hari yang diternak. Kecuali produk yang dijual untuk ikan keli baka, mungkin perlukan saiz yang besar setelah lama dipelihara. Kami pernah menjual ikan keli baka ini kepada mereka yang terlibat untuk penghasilan anak ikan keli.
Sais yang berkaitan keupayaan membawa pula bermaksud kalau berat sangat macam mana pengguna nak bawa balik setelah beli ?. Oleh sebab inilah dalam pemasaran perabut dan pekakas rumah disediakan perkhidmatan penghantaran barangan.
Sais yang berkaitan dengan keupayaan menyimpan boleh dilihat kepada jenis produk, sebagai contoh jika anda menjual produk makanan sejukbeku pastikan saiz untuk produk itu disimpan dalam peti sejuk dirumah pengguna sepadan. Jika kita buat saiz yang besar, nak simpan dalam peti ais pun tak muat, sape nak beli produk kita?.
Jikalau dah besar macam ni pemasaran perlu kreatif,
Hantu laut ka ?
Bang ini ikan bukan anjing ye..
2 comments:
Post a Comment