Monday, October 22, 2007

Makanan Ikan Keli Sangkar

Makanan ikan keli yang saya pelihara dalam sangkar ini pada peringkat awalnya adalah pallet makanan ikan yang khusus dibeli daripada kilang. Makanan ini diberi makan pada ikan keli dan juga ikan-ikan lain saya dipelihara didalam sangkar, ini termasuklah ikan patin dan juga tilapia.

Ikan keli peliharaan saya diberi makan, sekurang-kurangnya dua kali sehari.Ia itu disebelah pagi dan juga petang. Di antara keseronokan memelihara ikan ini adalah semasa kita memberi ia makan. Berebut - rebutlah ikan mendapatkan makanan pallet ini. Disebabkan palet ini timbul dipermukaan air,ikan-ikan ini terpaksa timbul kepermukaan dan kita dapat lihat kita yang besar dan juga ikan yang kecil.

Satu jaring berbentuk empat segi diletakan ditengah sangkar dan makanan ikan dicampakkan ketengah sangkar. Tujuan jaring ini dibuat adalah supaya makan ikan yang diberikan tidak dihanyut keluar oleh arus sungai yang mengalir.


Jaring dibina ditengah sangkar untuk memastikan makanan palet tidak hanyut oleh arus


Anak saudara saya yang berkunjung ke sangkar ikan keli di Sungai Terengganu.

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.